Test Kol Rock Machine

01.08.2019

Jednoho dne při zběžném pročítaní týmové emailové schránky přeplněné SPAMem, jsme narazili na email od SportObchod.cz. Že se jim líbí náš web a naše výsledky a že jestli bychom nepřijeli na kávu domluvit nějakou spolupráci. Email jsme odeslali našemu kamarádovi bezpečnostnímu specialistovi s tím, že se jedná o nějaká agresivní druh spamu, jistě je infikovaný virem a jelikož jsme ho rozklikli, tak nám už někdo určitě krade z účtu peníze. Nicméně jak se po důkladných analýzách ukázalo, email byl pravý. V týmu tak vypukla ještě větší panika. Většina týmu najednou začala dvojfázově trénovat a začal boj jako o nominaci na Tour de France. Větší rozmíšky utnul až důrazný předseda, který na jednání s potencionálním partnerem nominoval sebe a aby neudělal ostudu sám, tak raději i jedničku týmu Milana Trlicu. Kluci nám zatím nabídli, že aby nebylo jednání až příliš formální mohli bychom ho udělat v sedle bicyklů. "A co takhle zrovna něco nového otestovat a vy nám pak o tom napíšete článek?" navrhli nám pěkně přímočaře. Takže proč ne, tak se nám to přeci líbí, bez zbytečných formalit rovnou do terénu. Oblékli jsme si nejlepší šat a vyrazili vstříc novým výzvám do Šlapanic u Brna, kde má SportObchod své velitelství.

Po příjezdu náš čekal šéf marketingu Adam, který nám představil tým, plány a vize a pěkně jsme si popovídali o sportu obecně i o tom, jaké to je v současné době prodávat sportovní vybavení. Dost nás zaujal jejich koncept poradny pro zákazníky a taky jejich blog, kde sportovní vybavení testují ať už pomocí vlastních sil nebo pomocí externích specialistů, neprodávají tak naslepo "nějaké značkové vybavení pro sportovce" ale produkty, které znají. To se nám líbí a moc sportovních obchodů takový osobní přístup neposkytuje. Ok první dojem velice dobrý, ale pojďme už do toho terénu, čas letí.

Ještě před tím jsme si to namířili do skladu vyzvednout testovací náčiní a co že nás to ve skladu čekalo za stroje? Rock Machine. Legendární česká značka kol, letos slaví 25 let své existence, to už je pěkná historie. Firma překlenula složitá období a posledních pár let je zpět v českých rukách a opět se prosazuje nejen na českém, ale i zahraničním trhu. Co uměl Rock Machine vždycky výborně, byly celoodpružené modely a kola, která jsou hravá a umí to pekelně dobře z kopce, tak jsme byli rádi, když nám kluci zamluvili trailový model Blizzard TRL 90 a trailovo xcéčkový Blizzard XCM 90 oba modely stály na 29 palcových kolech. Ovšem co to vykukovalo za těmito dvěma krasavci? Elektrokolo? To nás zavilé bikery dost znervóznělo, ale době jde dál a je třeba držet se trendů, takže nechme se snad příjemně překvapit. Necelých 10 minut od velitelství se nachází Mariánské údolí se svými singletrailovými stezkami. Jedovnické stezky, patřící pod stejný projekt Singletrail Moravský Kras už známe, tak jsme byli zvědaví i na brněnskou část, tady to pro nás byla premiéra. Ještě před odjezdem nás kluci prosili. "Zkuste to otestovat, tak nějak pro normální lidi i ten článek, tak zkuste napsat". Takže pojďme kolo po kole, pohodlně se usaďte začíná test pro nás "normální" bikery.

BLIZZARD XCM 90-29 25th Anniversary

Na první pohled nejméně nápadné kolo z našeho výběru. Černý hliníkový zeslabovaný rám se zelenými detaily. Zdvihy 120 mm vepředu i vzadu. Při bližším pohledu už nenápadnost opadává. Lanka vedená rámem, vepředu špičková vidlice Rock Shox SID RL Tapered, vzadu tlumič Rock Shox Deluxe RT DebonAir zakomponovaný do zadní stavby pracující na systému FPS, který je vyvinutý přímo Rock Machinem a na který všechny recenze doslova pějí slova chvály. O pohon se stará osvědčený 12 rychlostní GX Eagle s rozsahem 10-50 zubů, karbonové kliky Sram Descendant s 32T převodníkem. Kolo hravě ubrzdí Sram Level TLM se 180 mm kotouči na obou kolech. Ráfky WTB ST Light i23 jsou zapleteny na nábojích a nazuté do plášťů WTB Nine Line Race DNA 29×2,25".

Konec nudných technických detailů, pojďme na to nejdůležitější, jak to kolo jezdí a pro koho by mohlo být určeno? Jako hlavní testovací dráhu jsme zvolili Okruh 1 označený jako červený o celkové délce 6 km. Jedná se především o "flow" trail, bez větších nerovností jako kameny a kořeny, je na něm pár skoků docela dost zhupů a je plný pevných klopenek do kterých se můžete pořádně opřít. Povrch trailu nás překvapil svou pevností a hladkostí tím je vhodný i pro "hardtaily" tedy kola bez zadního odpružení. První půlka trailu vede do kopce, sjezd si musí každý zasloužit, ale nějaká extra dřina to není, spíš pohodové klikaté táhlé stoupání a musíme říct, je to zábava i do kopce a to je především zásluhou XCM 90. Celé stoupání jsme jeli na odemčeném tlumiči a odemčené vidlici, je pravda že odpružení na tomto pevném trailu moc práce nemá, zadní stavba ve stoupání v sedle perfektně drží a přenáší všechnu sílu na zadní kolo, když zaberete více projeví se její aktivita a kolo se trošku rozhoupe, tlumič můžete páčkou zamknout, ale na trailu by to byla dle našeho mínění škoda, když se naskytla nějaká nerovnost, tak ji kolo vyžehlilo příkladně. Hlavní pocit z toho kola ve stoupání? To kolo jde neuvěřitelně za pedálem, prostě jede. Později jsme s ním vydupali i asfaltový stoupák a musíme uznat, že je fakt rychlé, přitom to není žádný karbonový atlet, váha 13 kilo je spíše průměr v dané cenové hladině. Své asi udělají dost rychlé pláště, XC éčková geometrie a již zmíněná zadní stavba. Ani se nenadějeme a už se překlápíme přes vrchol kopce směrem do sjezdové části. Tlumiče byly otevřeny celou dobu, takže sedlovka dolů a jedeme, ovšem co to? Marně hmatám po páčce teleskopické sedlovky, ta chybí, nicméně rám je na teleskop připraven, takže není problém dokoupit. Zastavíme, pokocháme se výhledem na údolí, vyfotíme nějaké fotky, shodíme sedlovku manuálně a hurá dolů. Jak mě pláště nadchly při jízdě do kopce, tak na ostrou jízdu směrem dolů a řezání klopenek určeny nejsou. Takže musím trochu utáhnout uzdu. Tím, že trail není příliš obtížný ani rozbitý, tak ho kolo zvládá velmi dobře, ani se nenaději a jsem dole. Přistihnu se, že se usmívám od ucha k uchu, vidím ostatní členy testovacího štábu a mající velmi podobné úsměvy, toto je ale sakra zábavný okruh. Pak si vzpomenu, proč tu jsem. Takže co bych o tom kole mohl říci. To kolo, bych se vůbec nebál vzít na nějaký XC závod na to je dostatečně rychlé. Kde si bude přímo libovat bude maratonská distance. Na cyklostezce při projížďkách s přáteli nebo rodinou taky ostudu neudělá. Zvládne v pohodě a s radostí i trailové ježdění. Nicméně jak trail začne hrubnout a těžknout a překlápí se do endura tak kolu postupně dochází dech. Do Rychlebek na místní kameňáky bychom si ho nevzali. 

Závěr: Spíše maratonské kolo vhodné a dostatečně komfortní na celodenní vyjížďky s velice dobrou zadní stavbou. Trápí ho na můj vkus trochu vyšší hmotnost, a především rychlé pláště, které v terénu působí dost nejistě, pro někoho může být nevýhodou absence teleskopické sedlovky. Taky cena je poměrně vysoká na internetu ho najdete ze nějakých 88 tisíc.

Rock Machine Blizzard TRL 90-29

Tak toto kolo bychom si naopak do Rychlebek vzali a moc rádi. Ale pojďme pěkně popořadě. Máme tady trailový speciál 140 mm zdvihu vepředu i vzadu nově dostal 29 palcová kola (loňský ročník byl ještě na 27,5). Lanka jsou opět vedena rámem, jehož design je oproti XCM výraznější, šedá barva kolu sedí stejně tak jako módní světlé bočnice plášťů WTB Trail Boss TCS LFR 29×2,4". Vepředu je kolo osazeno vidlicí Rock Shox Sector RL Tapered, která na první pohled připomíná legendu Pike, ale je trochu subtilnější. Vzadu tlumí Rock Shox Deluxe RT DebonAir opět zasazený v systému FPS. Mimochodem Rock Machine ho popisuje jako Systém odpružení s plovoucím uložením tlumiče specificky modifikovaný pro vyšší zdvihy a charakteristikou optimalizovanou pro jízdu nejen po náročných trailech. U modelu XCM jsme se přesvědčili, že funguje perfektně na maratonském kole se zdvihem 120 mm, uvidíme co udělá, když mu dáme trochu zabrat. Hlavní komponenty obstaral opět SRAM. Řadí SRAM GX Eagle 1×12 s levnější NX kazetou. Čtyřpístové kotoučové brzdy brzdy BR-MT520, ale dodalo Shimano, asi kvůli ceně, ale brzdí slušně takže nic proti. Co stojí ještě za zmínku je teleskopická sedlovka ONE, kterou vyrobili přímo kluci z Rock Machine, funguje tak jak má, plus body pro RM.

Pojďme opět od komponentů k činům. Osobně mám zaparkováno ve sklepě, co se týče specifikace, velice podobné kolo akorát na 27,5 kolech, tak jsem byl na model TRL 90 hodně natěšený s tím, že budu velmi přísný v závěrečném hodnocení, protože jsem přeci fajnšmekr. S opět otevřenými tlumiči jsme vyrazili na náš 6 km testovací trail. Pěkně svižně do kopce, sakra to kolo jede, říkal jsem si v duchu. Posed je komfortní, přitom řídítka mi přišla trochu níže než bych u trialového speciálu čekal. V sedle se zadní stavba lehce pohupuje, ale kolo jako kdyby neztrácelo tah, když jdu do pedálů tak se pohupování zintenzivní, to je ale v pořádku u trialového kola a pořád mám možnost tlumič přiškrtit. Obecně se moc recenzemi neřídím ani jim příliš nevěřím, radši si udělám názor sám, všude jsem četl superlativy na Rock Machine FPS systém a tady v Mariánském údolí jsme si ověřili, že recenze nelhaly, sytém FPS se Rock Machinu povedl. Přenos energie při šlapání je příkladný a tlumič při tom zůstává neustále aktivní k přejížděným nerovnostem. Jsem tak ponořený do jízdy, že nahoře vůbec nezastavuji, jenom spustím sedlovku a tentokrát už naplno dolů. Skoky skáču, do klopenek se pořádně opírám, jedu co kolo dá. Čistá zábava, může za to samozřejmě dost zábavná trať, ale vlastně až dole po dojezdu, když zastavím si uvědomím pár věcí, na které jsem možná měl myslet už nahoře. A to, že na tom kole jedu poprvé, není to moje staré známé kolo, navíc má 29 palcová kola na která u trialového kola taky nejsem úplně zvyklý. Ale jak to, že jsem to během jízdy nepocítil? To kolo je totiž velice hravé, nechá si líbit. Párkrát mi to po doskoku cvaklo, když nestačil tlumič, párkrát jsem si šlápnul v klopence, to mě spíš ale nepodržely pláště, ale jinak jsem se cítil jako ryba ve vodě a to se během testovacího dne vůbec nezměnilo. Shodli jsme se na tom, že tohle je velmi hravé trailové kolo, které je zároveň dostatečně rychlé do kopce, zvládne i náročnější řekněme enduro úseky, ale už to není úplně jeho teritorium, přece jenom by potřebovalo trochu více zdvihu a jiné obutí. Vyšší váha tady vůbec nevadí. Nikdy se před testem nedívám na cenu kola, aby mě neovlivnila, podívám se až posléze a tady mě docela mile překvapila. SportObchod.cz ho teď prodává za 59 990 kč. 

Závěr: Trailové, hravé kolo, které umí být i rychlé, vhodné na celodenní výlety, zvládne i lehké enduro. Velmi dobrý poměr cena výkon. I když jsme si říkali, že budeme v závěrečném hodnocení tvrdí, tak vlastně nemůžeme najít co kolu vytknout v dané cenové hladině je to špičkový stroj. Použiji slova mé dvouleté dcery: "Dobrá práce". Teď uvidíme, zda a jak se RM vyznají v elektřině.

Rock Machine Blizz e70-29 (2019)

Takže aby bylo jasno jedná se o elektrický hardtail s pohonem Shimano STePS E8000 na 29 palcových kolech. Narovinu se přiznáme, nejsme velcí fanoušci elektrokol, nemáme tím pádem s nimi bůhvíjaké zkušenosti. Chodili jsme pro to kolem kola s jakousi lehkou nedůvěrou a nakonec jsme ho předali našemu průvodci Adamovi, že ať si ho užije my se nejdřív vyblbneme na klasice a až nebudeme moct, tak osedláme tento výdobytek moderní doby. Při prvním stoupání na modelu XCM jsem eBlizze pozoroval a přemýšlel, jaké to bude a co o něm napíšu. První mě napadlo, že se mi líbí designově, horní rámová trubka má výrazný slopping geometrie rámu vypadá kratší, to bude příjemný posed i barevné provedení rámu se jim povedlo, krásně sedí k Milanovým oranžovým kraťasům, to budou pěkné fotky. Nicméně moc dlouho jsem ho okukovat nestihl, protože Adam trochu příšlápnul do pedálů a v mžiku byl pryč. No počkej z kopce tam ti to vrátíme. Po sjezdu se Adama jako nezaujatého člověka ptáme, tak jaké to bylo? "Do kopce to jede samo a z kopce se to valí jako tank, nikde to neodskakuje, cítím se na tom dobře, bezpečně" vykládal Adam. "Tak mi ho pujč, jdu na to" řekl jsem. Zapnul jsem baterku rozsprintoval jsem se do kopce a říkám si, sakra to je nějaká dřina, zas tak moc ten motor nepomáhá, pálení stehen a lýtek mě upozornilo, že tady asi něco nehraje. Baterku jsem přitom zapnul. Podívám se na řídítka a na display vidím velikým OFF. Takže motor má čtyři módy. OFF vypnuto, ECO velmi nízká pomoc a tím pádem i malá spotřeba baterie, TRAIL střední pomoc motoru, vhodná právě na takové trailové poježdění a BOOST přímo raketová pomoc motoru, která tě vystřelí tak, že do i prudkého kopce musíš brzdit. Důležitá věc, motor má omezovač rychlosti na 25 km/h po dosažení tohoto limitu motor kolo lehce přibržďuje, pokud nejedeš z kopce to se motor automaticky deaktivuje. To přibržďování je taková docela otravná věc, zvlášť v rovinatých pasážích, kde se člověk dostane na limit rychlostní limit docela často. To ale předbíhám. Zvolil jsem tedy mód TRAIL a vyrazil jsem, teď už s výpomocí. Posez na kole je opravdu příjemný, kolo je vybaveno starou známou teleskopickou sedlovkou ONE z dílny Rock Machine, člověk si připadá, že na kole opravdu sedí. Do kopce to teda jede parádně, motor člověku pomůže zároveň se i trochu šlape. Navrchu na kopci jsem velice rychle a bez větší námahy, že bych se ale jenom vezl se taky říct nedá. Jedno zmáčknutí, sedlovka je dole a jedeme dolů, motor se automaticky vypne. Je třeba myslet, že se jedná o kolo na 29 palcových kolech o hmotnosti přes 20 kg, ubrzdit by ho měly hydraulické kotoučové brzdy Shimano BR-MT400 a kotouče o průměru 180 mm. A taky ubrzdí, je třeba ovšem brát zřetel na výše zmíněné a brzdit trochu dříve. Jinak kolo je ze sjezdu velmi jisté a dokonce mi i lecos dovolí, na nějaké skákání to není, odlepit 20 kilového oře už chce um nebo pořádný skok, ale i tak si jízdu docela užívám. O tlumení se vepředu stará vzduchová SR Suntour Raidon 34 LO R Tapered se 120 mm zdvihu a má své limity pochopitelně, ale na zdejší vyhlazené traily je dostatečná. Po první třetině sjezdu následuje opět kratší výšlap, baterii si nezapínám, říkám si, že to vyjedu za svoje. Ražení Shimano XT SL-M8000 Rapidfire 1 x 11 je klasika, funguje přesně u elektrokola to asi nemá cenu víc rozebírat. Zařadím, jdu ze sedla a uf uf ten kopec s vypětím všech sil vyfuním. V duchu si představuji, jak mi dojde baterie v půlce horské etapy a musím šlapat přes nějaký horský průsmyk, to bylo hodně zasloužené pivo v cíli. Zážitek by to byl každopádně na celý život proto je dobré mít na paměti výrobcem udávaný celkový dojezd baterie, který činí 100 km v módu ECO a dobu nabíjení 7,5 hodin do plna. Opět shodím sedlovku a jdu si užít zbytek sjezdu. Celý okruh jsem zvládnul na elektrokole za 15 minut. Pro porovnání na XC kole za 20 minut a na trailovém kole za 21 minut. Když vidí Milan, že mám relativně suché tričko a příjemně se usmívám, okamžitě mi eBlizze bere z rukou a už vidíme jenom mrak prachu a je v ... prachu. Blizz e 70 neboli jak my říkáme eBlizz je tedy zábavné elekrokolo. No dobře, ale bolí z elektrokola nohy? Většinu testovacího dne odjezdil na elektru náš průvodce Adam. Adam je trénovaný běžec, na kolo mu moc času nezbývá, vlastně se jednalo o jeho první letošní vyjížďku. Jízdu na kole si užil, vypadá nadšeně, ale vypadá unaveně? "Kluci díky za vyjížďku jsem docela rozbitý, večer mám jít ještě běhat, ale nevím nevím, docela cítím nohy" utne naše přemítání, když cpeme kola zpátky do aut. Takže pozor, na elektrokole se jenom nevezete, musíte i šlapat a pokud se pustíte do terénního dobrodružství, tak věřte že není vůbec sranda ukočírovat těch 20 kilo váhy, i když ona to vlastně docela sranda byla. Musíme říct, že se náš pohled na elektrokola postupně mění a v budoucnu půjdeme do nějaké té testovačky s mnohem větším nadšením. 

Závěr: eBlizz je kolo s velice komfortním posedem, motor vám v kopci perfektně pomůže na rovině vás může občas až brzdit. Z kopce je kolo jisté, má své limity vzhledem k tomu, že se jedná o hardtail s vidlicí o zdvihu 120 mm, ale na Mariánských trailech jsme si s ním užili do sytosti. Stejně tak si s ním užijete na šotolinových cestách či cyklostezkách, teda pokud vám nedojde baterie, pak vás čeká fuška dojet k nejbližší nabíječce. SportObchod nabízí Blizz e70 za 74 990 Kč.

Závěr

Testování se SportObchod.cz jsme si hodně užili a byla to zásluha nejen Mariánských trailů, ale především strojů, které nám Rock Machine zapůjčil. Mezi značkami kol je na trhu veliká konkurence a vybrat si se může zdát jako nadlidský výkon. Když jedeme na kole, vždycky přemýšlíme, proč si vybrat právě tuto značku.

Takže proč právě Rock Machine. Za prvé, je to česká značka. Investují hodně sil do vývoje vlastních technologií i komponentů a nutno říci, že to jde to poznat. Ceny kol tím mohou držet na velmi přijatelné hranici, přitom mohou být osazeny špičkovými komponenty. Umí udělat zábavná kola co to umí z kopce, ale i do kopce. Osobně bychom byli hodně zvědavi na jejich Gravely, designově jsou hodně povedené a vsadil bych se, že tu hravost dokáže Rock Machine přenést i do toho segmentu, tak snad někdy příště.

Pokud se vám recenze líbila a kola Vás zaujala, tak mrkněte na stránky SportObchod.cz, kde najdete spoustu modelů Rock Machine a kdybyste chtěli poradit ať už s výběrem kola nebo čímkoliv ohledně ježdění, tak nám napište. Můžete použít nás email spls@spls.cz, instagram, facebook nebo tady dolů pod článek. A kdo dočetl až sem zaslouží si nějakou odměnu za statečnost. Proto jsme pro vás domluvili slevu 10% na všechny kola Rock Machine na SportObchod.cz, stačí v košíku zadat kód 136829-ACKRFA kód platí do 31.08.2019.

Díky. SPLŠ